אפיון קהלים וכוונת המשתמש -הטיפים החשובים ביותר לכל פרויקט קידום אתרים מוצלח

ניווט (ממש) מהיר
עולם האינטרנט בדגש על קידום ובניית אתרים הוא עולם שמתפתח כל הזמן. גוגל כמנוע חיפוש, שם את הגולש במרכז ומנסה לתת לו את השירות הטוב ביותר. השירות הטוב ביותר כלומר, את ההתאמות הכי טובות לחיפושים שלו. במאמר הבא נדבר על אפיון קהלים וכוונת משתמשים ואתן כמה טיפים לקידום אתרים שעושה את העבודה.
אפיון קהלים וכוונת המשתמש - הטיפים החשובים ביותר לכל פרויקט קידום אתרים מוצלח

שנייה על קידום אתרים

אני מאמינה שכל מקדם אתרים טוב, צריך להכיר קודם כל את גוגל לעומק. בסופו של דבר, גוגל תופס כ-95% ויותר בשוק מנועי החיפוש בישראל (ובעולם). אם נחשוב על זה רגע, גוגל לא מנסה להעמיס קשיים על מקדמי אתרים, ממש לא. הוא בסך הכל רוצה לשלוף את התוצאות האיכותיות ביותר לחיפושים עבור הגולשים שלו, שהם בעצם הלקוחות שלו.

לכן, כל מקדם או יועץ SEO  חייב להכיר את גוגל לעומק, את המדריכים שלו לעומק ולהתעדכן בעדכוני הגרסה שהוא משחרר כל הזמן.

מה זה קהלים בכלל?

לפני שנרוץ וניכנס לאפיון קהלים וכוונת משתמש, בואו ננסה להבין רגע מה זה קהל בכלל?

אם נתייחס לקהלים של מחלקת השיווק, ככל הנראה נדבר על בניית פרופילים של לקוחות, לדוגמא אימהות צעירות שגרות במרכז הארץ ממעמד סוציואקונומי בינוני גבוה, או גברים בגילאי 60+.
השיווק החכם היום, מאפשר למנהלי שיווק בעצם לבנות פרופילים שונים של לקוחות ולהתאים להם את הפרסום האידיאלי עבורם.

אבל, כשאנחנו מדברים על קידום אתרים אורגני, זה לא בדיוק ככה, אנחנו בעצם נבחר את הקהלים בהתאם לנתונים שגוגל נותן לנו ועל סמך זה נבנה את המודעות הפרסומיות.

מנוע החיפוש הוא בעצם מחיצה בין האתר למשתמש. אתר חייב לעבור במנוע החיפוש להיות מאונדקס על מנת שיהיה מוצג למשתמש והוא יוכל להגיע לאתר שלכם. כלומר, אם לא תופיעו באף מקום, איך לקוחות יגיעו אליכם לאתר?

אבל למקדמי אתרים המשמעות היא שונה, למה? כי כשאני ניגשת לקידום אתר אני בעצם יכולה לגלות כל כך הרבה מידע באמצעות מחקר קטן, כמו לדוגמא לבדוק מה עולה בחיפושים ומה יש בתכנים שהם מציגים וגוגל כל כך אוהב.

מה התוצאות יכולות לספר לנו?

לפני שאנחנו מתחילים עם בניית קהלי החיפוש שלנו, אנחנו צריכים לנסות להבין תחילה מה הם מחפשים? האם זה שאלות על הנושא, אולי חיפוש אחר מילים מסוימות, מה הדפוס של הגולשים?

כדי לזהות את הדפוסים, אני באופן אישי קודם כל מנסה לחפש

  • פעלים
  • תארים
  • שמות תואר
  • שמות עצם

המופיעים בתדרים גבוהים המאפשרים ללקט תובנות לגבי הבעיות או הצרכים של המשתמש אשר מניעים לחיפוש.

דפוסי החיפוש יכולים ללא ספק להצביע על מגמות כלשהן שקורות, מה שמאפשר לנו לזהות הזדמנויות בקטגוריה כלשהי.

לאחר מכן, נוכל לסווג את החיפושים לקבוצות תחומי עניין של המשתמשים שלנו וכל בעצם לאפיין את הקהלים.

ככל שאנחנו לומדים מנתוני החיפוש שלנו, אנחנו יכולים להתחיל ליצור תובנות של מילות מפתח שהם הרבה מעבר לסתם מילות מפתח קשורות, אלו הן המילים שמניעות את החיפושים. שאילתות יכולות להאיר על צרכי משתמש קריטיים ונקודות חשובות שכדאי לדאוג לספק עליהן מענה, והרבה מהן יהיו שאילתות בעלות נפח חיפושים נמוך יותר כמו ביטויי זנב ארוך.

למה אפיון הקהלים שלנו כל כל חשוב לתהליך?

תחשבו על זה ככה, אם אתם מוכרים מכונות גילוח, אבל פונים כל הזמן לנשים, ככל הנראה שלא תמכרו אפילו לא פריט אחד, גם אם מדובר על המוצר הטוב ביותר בעולם. זה הרבה מעבר לעולם קידום האתרים, מדובר כאן על שיווק לכן חשוב שכל צוותי הקידום, הן הממומן והן צוות ה – SEO והקידום האורגני ישתפו פעולה באפיון הקהלים.

קראו עוד על שיתוף פעולה בין אורגני לממומן >>

כחלק מתהליך השיווק והאסטרטגיה השיווקית, צריך לאפיין את קהל היעד, זה חשוב מכמה סיבות:

  1. פנייה שיווקית נכונה
    הטון וסטייל של הפרסום והשיווק שלכם צריך להתאים לקהל היעד, לדבר את השפה שלו ובעצם לייצר אצלו הזדהות. אפיון קהלים יעזור לכם להבין מי הקהל שלכם, או הקהלים שלכם ואיך צריך לפנות אליהם.
  2. שיווק = דיוק
    אם פעם משווקים היום עולים עם פרסומת בערוץ מסחרי ופונים לכל הצופים בדיוק באותו האופן ללא כל ייחודיות, אבל היום אתם יכולים לפלח בצורה מדויקת את הקהל שלכם, לפנות רק אליו וגם לפנות אליו באופן מסויים.כך אפשר להפריד בין הפרסומים השונים ולהיות הרבה יותר מדויקים במסרים.
  3. בשורה התחתונה יותר הכנסות
    שיווק נכון ומדויק לצד פנייה לגולש בצורה נכונה וטובה, יגדיל לכם את מעגל הלקוחות, יגרום ליותר לקוחות לסמוך עליכם ובשורה התחתונה, יוביל ליותר מכירות ויותר הכנסות.

הכנסות מגולשים באתר שעולות לאחר אפיון קהל נכון

איך מאפיינים את הקהל שלנו?

אז אפיון קהל זאת אחת העבודות החשובות והמאתגרות בעבודת קידום האתרים וכן, אספתי לכם כמה טיפים שאני משתמשת בהם בחיי היומיום:

1 | בקשו נתונים קיימים

ברוב המקרים אתם לא מתחילים מ-0 את עבודת הקידום ולכן, חשוב להבין מה היה עד היום. חשוב שתבינו איזה לקוחות נכנסים לאתר הכי הרבה, האם זה אותם לקוחות שגם מבצעים רכישה בפועל? יכול להיות שאתם מצליחים להכניס המון אנשים לאתר שלכם, אבל בפועל לא מוכרים כי אתם לא מכניסים את הקהל הנכון.

2 | בדקו מה המתחרים שלכם עושים

תמיד אבל תמיד, תהיו עם עין אחת פקוחה על המתחרים. חשוב מאוד שתהיו בבקרה על מה שהם עושים, גם אם אתם מובילים את התחום שלכם. למה? כדי שתמיד תהיו במודעות ותנסו לזהות מגמות חדשות שאולי הם עלו עליהם ואתם עדין לא.

קראו את המאמר המקיף שלי על מחקר מתחרים >>

3 | בדקו מה עולה בחיפושים

כמו שהמלצתי קודם, כדאי להבין מה גוגל מציג בתחום שלכם ואילו דפים הוא אוהב במיוחד. נסו לפצח את הנוסחה שלו ולעשות פעולות קידום אורגני בגוגל שיעזרו לכם להתקדם בדירוג.

כוונת משתמש

אז אחרי שדיברתי קצת על אפיון קהלים ואיך למצוא אותם, אני רוצה לדבר על כוונת המשתמש. חלק מבניית פרופיל משתמשים וקהלים זה בעצם הבנת הכוונה מאחורי הקהל.
מה זה כוונת משתמש בכלל? מדובר על כוונת חיפוש (או כוונת מילת מפתח) והיא בעצם הסיבה שבגינה שגולש מבצע שאילתה בגוגל.

אם לדוגמא גולש מחפש את אוכל התינוקות הטוב ביותר בעולם, ככל הנראה מדובר על שלב איסוף המידע בפאנל (funnel – משפך שיווקי). כלומר, הגולש הזה עוד בשלב איסוף מידע וטרם קיבל החלטה על איזה מוצר לקנות. כלומר, יש לנו זמן להשפיע.

בגדול, לפי החיפוש, נוכל לזהות איפה המשתמש נמצא במשפך השיווקי. בניית משפך המפרט את כוונות המשתמש מאפשר לנו לקחת את האסטרטגיה צעד אחד קדימה ולהתחיל לדייק את מילות החיפוש.

למה כוונת משתמש כל כך חשובה?

דיברתי קודם על כל שהמטרה הראשונה של מנועי חיפוש, היא לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר למשתמשים. לכן, הבנת כוונת החיפוש יכולה להשפיע באופן ישיר על הדירוג. ככל שתהיה יותר התאמה וגולשים ימצאו תשובה באתר שלכם, ככה הדירוג שלכם יעלה.

בנוסף לכך, כמו שהזכרתי בהתחלה, כדאי מאוד להבין מה גוגל עושה ומה חשוב לו כדי להצליח לקדם את האתר בצורה הטובה ביותר ולהגיע לתוצאות מעולות. גוגל השקיע מאמצים רבים על מנת להבין את כוונת המשתמש שמאחורי החיפוש, מפני שהוא הבין שבדרך הזאת הוא יוכל לשפר את תוצאות החיפוש בצורה משמעותית.

מה היתרונות של הבנת כוונת החיפוש?

1. אסטרטגיה יעילה יותר – תשקיעו ככה את המאמצים במקומות הנכונים.
2. תוכן רלוונטי – הבנת צרכי המשתמש תסייע לכם ליצור תוכן שעונה על הצרכים שלהם ועוזר לכם להופיע גבוה יותר בדירוגים.

4 סוגים של כוונות משתמש

כדי לדייק עוד יותר, חילקו את כוונות המשתמש ל-4 סוגי כוונות שונים שאסביר עליהם ממש עכשיו:

ניווט
Navigational intent
חיפוש מידע
Informational intent
חיפושים מסחריים
Commercial intent
חיפוש עסקה
Transactional intent
user intent semrush
מקור התמונה : https://www.semrush.com/blog/search-intent

ניווט – Navigational intent

כוונת ניווט אומרת שהמשתמש רוצה למצוא דף ספציפי. כלומר, בניגוד לסוגי כוונות אחרים, המחפשים יודעים מה הם מנסים למצוא, כמו לדוגמא:

  • כניסה ל-Gmail
  • שירות לקוחות אדידס
  • טלפון מחלקת ילדים אסותא וכד'.

ניתן להבחין שמילות מפתח ניווט כוללות מותג כלשהו. לכן, כאשר אנחנו בונים את האתר שלנו חשוב מאוד שיהיה עמוד צור קשר, תקנון שימוש, מדיניות פרטיות, עמוד שאלות תשובות, עמוד אודות ועמודים פנימיים שנותנים מענה לכוונות גולשים כאלו.

חיפוש מידע – Informational intent

כאשר גולש ניגש לחפש מידע, הוא רוצה ללמוד משהו חדש על נושא שהוא לא מכיר לעומק. חיפושים מהסוג הזה, לרוב יהיו מנוסחים כשאלות ויכילו מילים כמו: מי, מה, למה, איך, איפה.

לדוגמא:

  • בן כמה בן אפלק?
  • מה השעה בקליפורניה עכשיו?
  • מתי עוברים לשעון קיץ?

כחלק משיפור חווית המשתמש במנוע החיפוש של גוגל, תוצאות החיפוש יראו קצת אחרת וגוגל בעצם תציע לכם תשובה ללא כניסה לאתר.

עבור רוב שאילתות המידע, סוג תוכן שיופיע במקום הראשון, יהיה פוסט בבלוג. לכן, חשוב מאוד שיהיה עמוד בלוג באתר שלכם, זה יכול לשפר את קידום האתר בצורה משמעותית ולתת מענה על שאילתות עם כוונת משתמש לחיפוש מידע.

מה היתרון של מיקוד מילות מפתח רלוונטיות?

בולטותשאילתות מידע הן בעצם השאילתות עם נפח הגדול ביותר בגוגל. אם אתם רוצים להופיע כמה שיותר ולהפוך לאותוריטה בתחום שלכם, אתם לא יכולים להתעלם מהם.
לידים חדשיםתוכן אשר ממוקד למילות מפתח אינפורמטיביות יכול להביא לידים חדשים ולעשות להם בשלב הבא רימרקטינג. אתם הרי יודעים שמדובר על גולש שמתעניין בתחום שלכם ומחפש פתרון.
בניית אמון חלק חשוב, בעיקר שמדובר על רכישות אונליין או קבלת שירות אונליין. אנשים רבים היום חרדים מגניבת מידע או גניבת כרטיסי אשראי, כל שכל צעד בדרך למהימנות ואמינות יעשה עבודה מעולה.

חיפושים מסחריים – Commercial intent

הגענו לחלק הכי מעניין. כשאנחנו מדברים על חיפושים מסחריים, אנחנו כבר מדברים על שלב אחר לגמרי במשפך. אם קודם דיברנו על החלק העליון במשפך ותחילת החיפושים על התחום ומתן פתרון לבעיה, בשלב הזה הגולש כבר הבין מה הוא צריך לעשות ועכשיו הוא מחפש את המוצר או השירות הטוב ביותר עבורו.

המשתמש בעצם מחפש מידע, אך המידע קשור בקשר הדוק לפעולה כלשהי.
בואו נדבר בדוגמאות:

  • הצמחים הטובים ביותר לחלל ללא אור
  • סקירה וביקורת על אייפון 13 פרו.

פעמים רבות כשאנחנו מחפשים "אישורים מסחריים" אנחנו ניתקל בביקורות צד שלישי של לקוחות המשתפים על המוצר.
לכן, זה יהיה מאוד מאתגר לדרג מילות מפתח מסחריות. אבל, עם אסטרטגיה שיווקית נכונה ואם המלצות משולבות בתוך האתר שלכם, כן תוכלו להגיע לתוצאות.

מה שכן חשוב להבין זה שמדובר על שלב אמצעי במשפך וזה השלב הכי קריטי עבורכם להשפיע על החלטת הלקוח. הוא הבין שהוא צריך בדיוק מה שאתם מספקים אבל הוא לא הבין מאיפה הוא רוצה לרכוש את המוצר או ממי לקבל את השירות.

חיפוש עסקה – Transactional intent

כוונת המשתמש במצב הזה, זה לעשות פעולה ספציפית, כמו לדוגמא צפייה בפרק של סיפורה של שפחה. למרות שהשם כביכול "מגביל" את זה לרכישת מוצרים, זה לא ממש ככה. מדובר על כל פעולה שהגולש רוצה לבצע, הורדת תוכנה כלשהי בחינם, רכישת מוצר, בדיקת מחיר וכד'.
כוונות חיפוש מהסוג הזה הן בעצם החלק האחרון בפאנל ואתם חייבים להיות שם! מדובר על לקוחות שמוכנים לבצע המרה.

הדרך לקבוע כוונות חיפוש

ברוב המקרים, כוונות חיפוש זהו המקום בו הגולש נמצא במשפך השיווקי וקיימת קורלציה בין השניים.

מודעות – משתמש אשר מחפש מידע אינפורמטיבי על נושא מסוים כמו לדוגמא, מה המכשיר הסלולרי הטוב ביותר בעולם? או לדוגמא, למה המזגן שלי מטפטף? מדובר על חיפושים ראשוניים לבעיה כלשהי במטרה ללקט מידע בתור התחלה.

התלבטות – בשלב הזה הגולש הבין מה הוא צריך לעשות, הוא מנסה להבין איך לעשות את זה נכון ועם אילו כלים.

המרה – הגולש ביצע חיפוש עם כוונת המרה ברורה כמו, קניית פאזל 250 חלקים.

בואו נראה דוגמא של גולש שבא מ 0 בתחום הביטוח:

InformationalCommercialTransactionalNavigational
ביטוח לרכבאיפה מומלץ לעשות ביטוח חובהרכישת ביטוח חובה לסובארו 2020 בזולביטוח חובה לסובארו בחברת XYZ
הלקוח עוד לא יודע מה הוא מחפש-  הוא יודע שהוא צריך ביטוח רכב חדש ואין לו מושג מה ואיפה.הלקוח הבין שהוא צריך ביטוח חובה ובודק איפה הכי מומלץ לרכושהלקוח כבר רוצה לרכוש ומחפש ספציפית עבור הרכב שלוהגולש יודע שXYZ זו החברה שבה ירכוש את הביטוח חובה לסובארו שלו.

בדיוק בגלל הסיבות האלו, כוונת החיפוש היא צעד מכריע בכל אסטרטגיית תוכן, ברגע שתבינו איפה המשתמש נמצא, תוכלו להוביל אותו באלגנטיות להמרה. דרך נוספת לזהות את כוונת המשתמש זה לפי מילות חיפוש, כמו לדוגמא, מילות שאלה כמו מה, איך, איפה, למה הן מילות שאלה המסמנות כוונת משתמש של חיפוש מידע.

אז מה בתכלס? איך עושים מיקוד קהלים ומבינים את כוונת המשתמש

ליקטתי במאמר המון מידע בנוגע לאפיון קהלים וכוונת משתמש, אבל מה עושים כבר מחר בבוקר על מנת להגיע לתוצאות העסקיות שאנחנו חולמים עליהן?

1 | ניתוח נתונים קיימים

קודם כל ולפני הכל, תבינו לעומק מי אתם. כן כן, בעלי עסקים רבים נוטים לחשוב שדברים קורים באופן מסוים, אבל לא בהכרח בודקים את זה ברמת הנתונים. לכן, חשוב לוודא כי הנתונים תומכים בהרגשה שלכם.

2 | בניית אסטרטגיה על בסיס הנתונים

לאחר ניתוח הנתונים באמצעות גוגל אנליטיקס או כל כלי אחר שאתם משתמשים בו,  ולאחר ששלפתם את התובנות, הגיע הזמן לבנות תוכנית. בתוכנית הזאת חשוב לבנות אסטרטגיית תוכן ייעודית לאתר שלכם, שתיגע בכל אחד מחלקי המשפך. חשוב מאוד לפרוס את התוכנית על גבי שנה שלמה, זה גם יעשה לכם סדר בדברים, גם תדעו מה עולה מתי וזה גם יהיה מעולה לאלגוריתם של גוגל.

3 | התאמת המסרים לכל אחד מחלקי המשפך

כמו שציינתי במהלך כל המאמר, חשוב מאוד שתתאימו את המסרים שלכם לפי הקהל וכוונת המשתמש. גם אם יש לכם את כל הידע בעולם, אם הוא לא יהיה נגיד לגולשים ולמשתמשים, הם לא יצליחו להפיק מזה מידע ויפנו למתחרים שלכם.

4 | שלבו עמודים פנימיים באתר

שלבו עמודי מידע פנימיים באתר שיתנו כמה שיותר מידע למשתמשים. תקנון שימוש, מדיניות פרטיות, שאלות תשובות, אודות, צור קשר או כל עמוד אחר שיוכל לעזור לגוגל לסרוק, לאנדקס ולהציג אתכם בחיפושים רלוונטיים.

5 | תמיד תחשבו בכובע של הגולש

אם אתם רוצים להבין את גוגל הכי טוב, נסו לשים את עצמכם במקום הגולש. בסופו של דבר המטרה של גוגל היא לתת את המענה הטוב ביותר לגולשים שלה, ככל שתנסו לשים את עצמכם בנעליים של המשתמש, ככה יותר סיכוי שתצליחו לקלוע.

חושבים בכובע של הגולש כאשר מאפיינים את הקהל וכוונת המשתמש

סיכום

אז מה היה לנו? דיברנו בתחילת המאמר על אפיון קהלים והגדרתי לכם, מה זה בכלל קהל?
בנוסף לכך, דיברתי על כוונות משתמש ואיך אפשר לזהות לפי מילות חיפוש מה כוונת המשתמש ובאיזה מקום הוא נמצא במשפך השיווקי. בסוף המאמר, קינחתי עם 5 טיפים למה עושים מחר בבוקר כדי לקדם את האתר טוב יותר. שיהיה בצלחה!

שאלות נפוצות
הבנת קהל היעד שלך וצרכיו היא חלק מרכזי בכל אסטרטגיית שיווק מוצלחת. לדעת למי אתה מכוון ומה הם מחפשים יכול לעזור לך ליצור תוכן ומסעות פרסום יעילים יותר שיהדהדו איתם. קיימות שיטות רבות לאפיון קהלים ולמשתמשי יעד, כגון נתונים דמוגרפיים, נתונים פסיכוגרפיים, סקרי משתמשים, קבוצות מיקוד, נתוני ניתוח, ראיונות לקוחות ועוד. על ידי שימוש בכלים אלה כדי לקבל תובנות לגבי העדפות וההתנהגויות של הקהל שלך, אתה יכול ליצור תוכן שמדבר ישירות אליו.
הבנת כוונת המשתמש היא חלק מכריע באופטימיזציה למנועי חיפוש. זה עוזר לנו, מומחי ה SEO להבין מה קהל היעד של האתר המקודם וכיצד לספק בצורה הטובה ביותר תוכן העונה על הצרכים הללו. ניתן לקבוע את כוונת המשתמש באמצעות ניתוח שאילתות חיפוש בגוגל, הבנת התנהגויות משתמשים ובדיקה של נושאים הקשורים לשאילתה המקורית.
אהבתם? מעולה!
רוצים לקבל ממני עוד תכנים, פינוקים והטבות?
בכיף!
ואם יש לכם שנייה,
שתפו ת'חבר'ה

תפריט נגישות

לבדיקת האתר שלכם 
בחינם!