איך עושים קידום אורגני בגוגל? קבלו את הצ'ק ליסט המלא של ה SEO

איך עושים קידום אורגני בגוגל? קבלו את הצ'ק ליסט המלא של ה SEO
ניווט (ממש) מהיר
בעולם הדיגיטלי של היום, הרבה בעלי עסקים ונותני שירות מבינים את החוזק והמשמעות בלהיות נוכחים באינטרנט. בין אם בקמפיינים ממומנים בגוגל או ברשתות חברתיות ובין אם בקידום אורגני. אבל מה זה בכלל קידום אורגני? מה עושים שם המומחים האלה ב SEO - הנה הצ'ק ליסט המלא שלי
CHECKLIST seo

את הקידום הממומן, אמנם קשה ליישם אבל הרבה יותר קל להבין.
מכינים ומעצבים דף נחיתה, מחפשים כמה ביטויים ובודקים את עלויות ההקלקה, בוחרים תקציב ומעלים את הקמפיין לאחר בחירת הטקסט המנצח שיגרום לגולשים להקליק על המודעה.
יש כסף- ההודעות ממשיכות להיות מוצגות. נגמר התקציב- המודעות נעלמות.
נשמע פשוט- אבל זה ממש לא! רוב בעלי העסקים כבר יודעים שכדי שקמפיין יהיה מוצלח יש לפנות אל אנשי מקצוע בתחום.

אבל מה קורה בקידום אורגני? מה עושים שם בכלל המומחים האלה לקידום אורגני?
איזה פעולות הם מבצעים בפועל ולמה זה לוקח כל כך הרבה זמן?
אז החלטתי לחשוף בפניכם את הצ'ק ליסט שלי עם הסברים קצרים על כל פעולה שמתבצעת.

לבדיקת האתר שלכם 
בחינם!

מוכנים? קדימה!

רגע!

לפני שאתחיל לפרט את האספקטים השונים, חשוב שתבינו שפעולות ה SEO  מתחלקות ל- 6 קבוצות שונות, כאשר כל קבוצה נוגעת בהיבט אחר שבסופו של דבר משפיע על מיקום התוצאה של האתר במנועי החיפוש (גוגל):

קבוצה ראשונה – הבסיס- מתייחסת לפעולות הקמה שונות של כלים וקבצים על מנת שנוכל בכלל לאנדקס את דפי האתר בגוגל, לנטר ולעקוב אחר תהליך הקידום דרך עיניו של גוגל.

קבוצה שנייה- מחקר ובניית אסטרטגיה לקידום המתייחסת לבחירת ביטויים, מחקר מתחרים, מיקוד קהלים ועוד..

קבוצה שלישית- פעולות שנעשות על האתר- אנחנו קוראים לזה אופטימיזציה למנועי חיפוש.

קבוצה רביעית- SEO טכני- עולם ומלואו של אופטימיזציה טכנית לאתר כך שיהיה ידידותי למשתמש, בעל טעינה מהירה, מותאם לתצוגה בכל המסכים, ועוד…

קבוצה חמישית- תוכן! כי התוכן הוא המלך. איזה תוכן, כמה תוכן ואיפה נזין אותו שיהיה ממוקד לקידום ויתן ערך לגולש באתר שלך.
זו אסטרטגיה בפני עצמה שלוקחת לא מעט משאבים ואנרגיה בעבודת הקידום.

קבוצה שישית – בניית מערך קישורים . כמו בקידום המסורתי, זה של פעם- המלצות מפה לאוזן, גם גוגל סומך על המלצות של אתרים חזקים על אתרים אחרים.
הקישורים צריכים להיבחר בקפידה, להגיע מאתרים שרלוונטיים לתחום האתר אליו הם מקשרים עם ביטויים שכבר בחרנו לחזק (קודם בקבוצה השנייה של מחקר הביטויים ובניית אסטרטגיה).

למשל, אנחנו לא נרצה קישור לאתר של נדל"ן מאתר של חנות צעצועים, או מאתר של חנות צעצועים עם ציון נמוך והרבה קישורי ספאם לאתר של חנות הצעצועים שלנו.
אנחנו רוצים לקבל את ההמלצות מאתרים אמינים, חזקים בתחומם, ובעלי נישה ונושא שרלוונטי לאתר שלנו.

אז אחרי שהבנו את החלוקה לקבוצות- בואו נבין מה הן פעולות הקידום הקיימות בכל קבוצה:

הצ'ק ליסט המלא של ה SEO - מה עושים בקידום אורגני?

1. בסיס SEO

  • הקמת גוגל אנליטיקס (Google Analytics) וחיבורו לאתר.
    באמצעותו אנחנו מנטרים את התנועה לאתר. מציבים יעדים, רואים מאיפה מגיעה התנועה בחלוקה של אזורים, מגדרים, שעות, האם התנועה מגיעה ברובה ממובייל או מהדסקטופ, משפך התנועה באתר שלנו- כלומר לאיזה עמודים מגיעים הגולשים ובאיזה עמודים הם נוטשים ועוד הרבה נתונים שעוזרים לנו להבין מה האינטראקציה של גולשים עם האתר שלנו.

  • חיבור כלי מנהל האתרים של גוגל לאתר (Google Search Console
    כלי מנהל האתרים זה נכס למקדמים. באמצעותו אנחנו מקבלים יש מגוגל מידע על תקינות הדפים באתר. על מספר ההופעות של ביטוי בתוצאות החיפוש ומה אחוזי ההקלקה של הגולשים, המיקום הממוצע שלנו בכל ביטוי. האם יש תקלות של אינדוקס של עמוד מסוים ומה התקלה אומרת. באמצעות עבודה שוטפת עם כלי מנהל האתרים, מקדמי האתר יודעים להגיע אל התקלות ולשפר בהתאם. להבין שאם יש דף שמופיע הרבה בתוצאות החיפוש אבל הגולשים לא מקליקים עליו מספיק, עלינו לשפר את הכותרות ותיאורים שמוצגים לגולש במנוע החיפוש. ולעבד המון המון מידע שגוגל מציג לנו על האתר שלנו- ולשפר כל הזמן.

  • חיבור כלי SEO בסביבת הניהול של האתר.
    יש כלים כמו YOAST שמתקינים בסביבת הניהול של האתר, ובאמצעותם פשוט יותר לשלוט על המידע שאנחנו רוצים שגוגל יקבל על עמודי האתר שלנו. איזה עמודים אנחנו מסמנים כחזקים יותר, איזה כותרות ותיאורים אנחנו רוצים לתת להם, מהו סוג העמוד? האם עמוד של מידע, האם עמוד מוצר, האם עמוד של שאלות ותשובות. האם זהו עמוד של עגלת קניות ואנחנו בכלל לא רוצים שגוגל יאנדקס אותו. ועוד אלמנטים ברמה מאוד מעמיקה, שהכלים הללו עוזרים למקדמי האתרים ליישם על כל עמוד ועמוד באתר.

  • יצירת מפת אתר
    מפת האתר זהו קובץ .XML שאנחנו יוצרים ושולחים לגוגל שיבין את מבנה האתר שלנו. מה ההיררכיה של העמודים באתר. וכמה עמודים למעשה יש באתר שלנו. ככה שנהיה בטוחים שגוגל מכיר ויודע על כל העמודים באתר שלנו בצורה יזומה.

  • יצירת קובץ txt.
    קובץ רובוטס הוא קובץ חשוב ביותר. הקובץ בעצם מודיע לזחלנים של גוגל לאן מותר להם לזחול באתר שלנו. למשל אנחנו לא רוצים שהזחלנים של גוגל יגיעו לסביבת הניהול של האתר, או לעמודי תשלום בהם הלקוחות מזינים פרטי תשלום או פרטים אישיים כאלו ואחרים.

  • כלי ניהול ומעקב חיצוני.
    ישנם כמה כלים חזקים בשוק, שבאמצעותם מקדמי האתרים מנטרים באופן שוטף את המצב של האתר. הכלים הללו מראים לנו את הדירוגים ואת מגמות העלייה/ירידה, עוזרים לנו לראות אם יש תקלות כמו קישורים שבורים, מהו חוזק האתר שלנו, עוזרים במעקב אחר המתחרים לראות איזה קישורים הם מקבלים, מה חוזק האתר שלהם, מה המצב הטכני של האתר שלהם, ומה הדירוגים שלהם ביחס אלינו. הכלים הללו אינם חינמיים אבל הכרחיים לקידום מוצלח. אני ב- Yeshno SEO אוהבת לעבוד כלי מדהים שנקרא: webceo  (כן קצת מבלבל 😊).
    בקרוב אכין לכם סקירה על הכלי- אז תמשיכו לעקוב.

    WebCEOSEO Tools

2. מחקר מילות מפתח ובניית אסטרטגיה לקידום

  • חיפוש מילים וביטויים –

    בחיפוש אנחנו בודקים מה הביטויים והמילים שרלוונטיים לאתר שלנו.

  • הערכת נפחי חיפוש-

    לאחר שבחרנו כמה מילים וביטויים שיכולים להיות רלוונטיים אנחנו בודקים ומעריכים כמה חיפושים יש לביטויים הללו בחודש. 10 חיפושים , 500 , 1000, תסכימו איתי שזה משמעותי להחליט במה להתמקד ולהשקיע את מירב האנרגיה.

  • בדיקת התחרות על הביטוי-

    באמצעות המידע הזה אנחנו יכולים לדעת כמה קשה יהיה לנו להצליח לקדם ביטוי מסוים. האם אנחנו מעוניינים להשקיע את האנרגיה על תחרות קשה או שאולי עדיף יהיה להתמקד בביטויים עם רמת תחרות קלה יותר לקידום.

  • חיפוש שאלות ומידע שמעניין את הגולשים-

    נקליד ביטוי מסוים בגוגל ונראה את ההשלמה האוטומטית שגוגל מציע, נגלול למטה בעמוד תוצאות החיפוש ונראה הצעות של גוגל לחיפושים דומים. אולי משהו מזה יהיה רלוונטי לנו ויכול לעזור לנו בקידום ולמשוך תנועה לאתר.

  • מחקר מתחרים –

    אמנם מחקר מתחרים נעשה גם בקבוצות האחרות ולא רק כמחקר מילות המפתח, אבל המחקר הזה חשוב גם בשלב הזה, כי באמצעות מחקר מתחרים נוכל לדעת על אילו מילים וביטויים המתחרים שלנו מדורגים וגם באמצעות המחקר נוכל לקבל רעיונות שאולי לא חשבנו עליהם ובכך להשוות את האתר שלנו למתחרים ואז לעקוף אותם (בשאיפה)

שלב המחקר הוא למעשה סנכרון של כל המידע שקיבלנו בסעיפים השונים.
מקדם אתרים טוב יידע לעשות אינטגרציה מושלמת בין כל המידע שנמצא ולהביא את המסקנות לידי ביטוי עד לרמת תוצאות מוכחות בשטח.

לקריאה נוספת על קישורים >>

3. פעולות שנעשות על האתר On- page SEO

  • כתובות URL קצרות וממוקדות-

    נדאג שכתובת העמוד תהיה קצרה וממוקדת, ואם אפשר רצוי שתכיל את ביטוי המפתח שאנחנו מקדמים על אותו עמוד. כתובות ארוכות, מסורבלות ולא ממוקדות עלולות לפגוע בקידום.

  • כותרת חזקה ומשכנעת-

    הכותרת שאנחנו נותנים לדף חייבת להיות חזקה ומשכנעת את הגולשים שצופים בה בעמוד התוצאות, ללחוץ על הקישור.

  • כתיבת תיאור (Meta description) משכנע וממצא-

ממש כמו בכותרת- רק שכאן יש לנו קצת יותר מקום להרחיב ולשכנע את הגולשים למה כדאי להם ללחוץ על הקישור שלנו. כמו צריך לדאוג שבכותרת ובתיאור יופיעו הביטויים- כדי שגוגל ידע (בין היתר גם בזכות הטייטל והמטא דיסקריפשן) באיזה חיפוש הוא צריך להציג את המידע הזה.

  • קישורים פנימיים וקישורים יוצאים-

    עבודה קצת סזיפית למען האמת, אבל מקדם אתרים טוב יודע לקשר את כל עמודי האתר באמצעות קישורים פנימיים בין עמוד לעמוד, בכך לחזק עמודים מסוימים על פני אחרים ולעזור לחווית הגלישה של המשתמשים באתר בכך שתמיד יוכלו להגיע בקלות למידע שמשלים את המידע בעמוד. למשל תוכלו ללחוץ כאן (קישור פנימי) ולהבין עוד על קישורים.

    גם להוציא קישורים זה חשוב. זה מצביע על אמון- אנחנו לא מתיימרים לדעת הכל על הכל ושולחים אתכם הלאה להרחבה על המידע הספציפי שחיפשתם. כמו למשל בסעיף שסיפרתי לכם על הכלי שאני משתמשת בו ובלחיצה  על הקישור אתם מגיעים לאתר אחר ויכולים לקבל מידע נוסף על הכלי.

  • אופטימיזציה לתמונות –

    alt textאין על מראה עיניים. תמונות מוסיפות הרבה הן לחווית המשתמש, והן לעיצוב האתר.
    גוגל סה"כ מעריך שימוש בתמונות. אבל, כמו בכל דבר, גם כאן יש לתמונות משמעות על הקידום האורגני.
    החלק החשוב בשלב זה- הוא האופטימיזציה של התוכן מאחורי התמונות.

    קודם כל התמונות חייבות להיות מקוריות ואם לקחתם מאתר אחר או שהתמונות לא שלכם אתם חייבים לקבל אישור להשתמש בהם מבעל התמונה, לרכוש רישיון למאגר תמונות, ולתת קרדיט למי שצילם.
    התמונות צריכות להיות מתאימות בגודל שלהם – גם לצורך חווית משתמש טובה וגם לצורך שיפור מהירות (על זה נדבר תכף באופטימיזציה הטכנית).

    התמונות צריכות להכיל כותרת וטקסט אלטרנטיבי (ALT tag) שעוזר קודם כל לגולשים שמסיבה מסוימת לא מצליחים לצפות בתמונה – נגישות (סופר חשוב! )וגם למנועי החיפוש להבין מה מוצג בתמונה- וזה כמובן טוב לנו הן לחוויית המשתמש של הגולשים שלנו והן לקידום האתר.
  • יצירת סכמות –

    אוקיי, אז סכמות זה כבר באמת SEO למתקדמים.

    מי שיודע לעשות סכמות מקפיץ את איכות הקידום בכמה רמות.
    לא ארחיב על זה יותר מידי כאן. מבטיחה לכתוב על זה מאמר בקרוב. אבל בגדול, סכמות זו דרך להגיד לגוגל שהעמוד הוא למשל עמוד של שאלות ותשובות, ואז אם אנחנו מצליחים להטמיע את הסכמה בצורה מוצלחת, גוגל יציג את התוצאה שלנו כסכמה.
    שזה מעולה מכמה סיבות:
    1. תוצאת סכמה תופסת נפח גדול יותר בעמוד התוצאות ולכן הגולשים יותר שמים אליה לב.
    2. אם גוגל בוחר להציג את הסכמה שלנו בעמוד התוצאות ככל הנראה שהוא ממתג את האתר שלנו כאמין וסמכותי בתחומו – וזה ממש כיף לדעת, בלי קשר לכך שזה ממש עוזר לנו בקידום האתר. יש עוד סיבות. מבטיחה להרחיב על כך בהמשך.
    על מנת ליצור סכמה אפשר להשתמש באתר הזה

  • קישורים פנימיים –

    קודם כל אני מתוודה, שזה אחד הדברים שאני עושה דבר ראשון כשאני מקבלת לידיי אתר לקידום. נוכחתי לדעתי שזה סופר עוזר לקידום, לגוגל (ולי)-  דבר ראשון להבין איזה עמוד אני רוצה לקדם על איזה ביטוי.

    וברגע שהרבה עמודים באתר מקשרים ביטוי מסוים לעמוד מסוים, גוגל מזהה את העמוד המקושר כעמוד העוגן של הביטוי, וכך יותר קל להתמקד בקידום שלו.
    אז אל תתעצלו, תחליטו איזה על איזה ביטוי אתם מקדמים כל עמוד, שבו ותתחילו לייצר קישורים פנימיים לאותו עמוד- אחרי שבועיים שלושה (לפעמים גם יותר – תלוי בכמות הקישורים הפנימיים שאתם מסוגלים לייצר – בצורה טבעית כן!) תעבירו סריקה של העמוד בסרץ' קונסול ותראו איך העמוד הזה כבר נסרק על הביטוי שבחרתם ויצרתם עבורו קישורים פנימיים.

4. אופטימיזציה טכנית – Technical SEO

    • יצירת היררכיית אתר:

      זוכרים את סעיף 1.4 – אודות יצירת מפת אתר, אז זה באמת החלק הקל.
      החלק המסובך הוא לייצר את ההיררכיה של האתר אחרי תכנון נכון. העמודים החשובים צריכים להיות במרחק של קליק 1 אחד מדף הבית שלכם. ולייצר מבנה כזה שהאתר יראה כמו עץ מסודר שברור איזה עמוד מקשר לאיזה עמוד.

      היררכיית אתרים - עץ אתר

    • אינדוקס

      בדיקה שהאתר פתוח לאינדוקס ומאפשר לזחלנים של גוגל לזחול באתר שלנו.

      תצוגת קוד של אתר שפתוח לאינדוקס של גוגל

    • אבטחת אתר

      בדיקה שהאתר מאובטח בתקן HTTPS

    • מהירות טעינת אתר

      במיוחד רלוונטי לחוויית המשתמש ועוד יותר רלוונטי לקידום החל מהעדכון האחרון של גוגל שהחל במאי 2021 ונותן דגש עצום על מהירות טעינת האתר, במובייל ודסקטופ. במידה והאתר שלכם מקבל ציונים לא טובים חשוב מאוד לשפר את מהירות הטעינה שלו . בדגש על ציון ה LCP שחייב להיות מתחת ל- 2 שניות.

      לקריאה נוספת על משמעות מהירות טעינת האתר

  • רספונסיביות

    עד כמה האתר שלכם מותאם וידידותי למשתמשים שונים במסכים שונים. הרבה מהגלישה באינטרנט מתבצעת היום דרך המובייל, לכן חשוב ביותר שהאתר שלך יהיה ידידותי למובייל.

  • טיפול בתמונות האתר

    ממליצה להתקין תוסף שעוזר לכיווץ תמונות ודחיסה שלהם לגודל ומשקל מתאים.
    תמונות בעלות משקל גדול מדי, וגודל שאינו תואם את האזור שבו הן מוצגות גורם להאטה במהירות הטעינה, לתצוגה שאיננה פרופורציונלית למסך, והכל משפיע על חווית המשתמש וכמובן גם על הקידום של האתר שלכם. יש המון תוספים שעושים את זה, חלקם חינמיים וחלקם בתשלום. אני ממליצה על רובין, אבל כל מה שעובד לכם זה סבבה.

  • טיפול בעמודים שאינם תקינים.

    בכל כלי שתבחרו לעבוד איתו, תוכלו לראות אלו עמודים מכילים בעיות כאלו ואחרות, מומלץ לעבור על כל האתר ולטפל בבעיות. בין אם זה ברמת תמונות שבורות בעמוד, קישורים שבורים, רכיבים שאינם נוחים ועוד ועוד…. פשוט תסרקו כל עמוד ותטפלו בבעיות שלו.
    זה עושה פלאים. אל תזניחו. ואם יש עמוד שהוא ממש שבור, לא מעודכן ואין לכם את הזמן או היכולת להתעסק איתו. תצרו הפניית 301 לעמוד חדש או עמוד אחר באתר שהתוכן שלו תואם לזה של העמוד השבור.

  • תוכן משוכפל זה BIG NO NO

    אם סרקתם את האתר בצפרדע למשל , וגיליתם תוכן משוכפל בין עמודים, תשכתבו מחדש את התוכן, ואם צריך תוסיפו תגית קנוניקל לעמוד שיש בו תכנים משוכפלים. אל תפלו על זה- חבל.

5. תוכן

  • העלו תוכן חדש באופן עקבי . חדשו ושפרו תוכן ישן ולא רלוונטי.
  • כתבו תוכן שנותן מענה ופתרון לגולש. אם גולש חיפש "איך מכינים צ'ולנט" תדאגו למתכון ולא למאמר על היסטורית הצ'ולנט בתרבות המזרח אירופית בשנות ה- 40. קיצר- הבנתם את הנקודה. יש בעיה/ שאלה- תנו את הפתרון.
  • השתמשו בכותרות וכותרות משנה. הדבר גם עוזר לגולש לקרוא את המאמר וגם לגוגל להבין את ההיררכיה של המאמר. כל כותרת תקבל את התגית המגיעה לה לפי החשיבות שלה H1 H2 H3 וכו'…
  • השתמשו בפסקאות קצרות וממוקדות. אין לי הרבה מה להרחיב על זה- שיישאר קצר 😊
  • הוסיפו תוכן עניינים בתחילת מאמר. כמו בספר, זה פשוט עוזר לקורא להגיע ישר לאן שהוא רוצה במהירות. וזה ממש קל לביצוע.
  • אם יש לכם טקסט ממש ארוך ( בדומה למאמר הזה) כדאי לשבור קצת את רצף המילים עם תמונות, המחשות, סרטונים … אני קוראת לזה סוכריות לעיניים- שלא יהיה גוש שחור ומשעמם של מילים.

    סוכריות בעיניים

6. קישורים

  • תשוו את הקישורים שלכם לאלו של המתחרים. ערכו מחקר מתחרים, בדקו איזה וכמה קישורים יש למתחרים שלכם ותנסו להשיג אותם (אבל לא במכה אחת!!! זה לא טבעי ולא הגיוני ולכן לא יעשה את העבודה) . אפשר להשתמש בכלים כמו AHREFS, MAJESTIC ועוד…
  • בדיקה תקופתית של הקישורים- מדי פעם תבדקו שקישורים שכבר השגתם לא נעלמו, אם במקר הקישור הוסר- פנו למי שהשגתם ממנו את הקישור, ותבררו למה, ותנסו להחזיר את הקישור שהוסר.
    לפעמים זה באמת קורה בתום לב במסגרת עבודות של שיפורי תוכן באתרים שמהם נלקחו הקישורים.
  • פרסום מאמרי אורח באתרים בעלי נישה זהה לשלכם, תמורת קישור אליכם. לפעמים יש לנו הרבה ידע מקצועי שישמחו אליו באתרים אחרים, כן אפילו אצל מי שנחשב מתחרה שלנו. אני מעדיפה להסתכל עליהם כקולגות.
  • בנו פרופיל קישורים מגוון וטבעי, מאתרים בעלי תוכן ונושא שרלוונטי אליכם. מאתרים אמינים ולא אתרים שמקבלים בעיקר קישורי זבל.
  • גוונו בביטויי העוגן – האנקורים. אם אני אקשר רק על ביטוי אחד זה לא טבעי- לא טבעי-=לא טוב.
  • שם מותג – קשרו הרבה על ביטויים המכילים את שם המותג שלכם. לדוגמא, במקום "טיפולי פנים" טיפולי פנים- שולה הקוסמטיקאית.

לסיכום

יצא קצת ארוך- אבל זה מה שאנחנו עושים שם בעולם ה SEO.
מקדמי אתרים מקצועיים עוברים על הרשימה הזאת כל הזמן ועוד…
כל אחד עובד לפי אסטרטגיה קצת שונה , עם גישה אחרת לחשיבות הסעיפים השונים.
אבל, בשורה התחתונה, מקדם אתרים מקצועי מתעסק בכל האספקטים האלו ויודע לנטר ולעבד את המידע באופן מתאים לכל פרויקט ופרויקט.

אהבתם? מעולה!
רוצים לקבל ממני עוד תכנים, פינוקים והטבות?
בכיף!
ואם יש לכם שנייה,
שתפו ת'חבר'ה