מעשה בחמישה שלבים: איך עובד מנוע החיפוש של גוגל?

מה קורה לפני שעמוד אינטרנט יכול להיות מדורג בגוגל?

ניווט (ממש) מהיר
כולנו רוצים שהעמוד שהשקענו בו באתר המדהים שלנו יהיה מדורג על מילות המפתח המתאימות, כאלו שיביאו את הגולשים האידיאלים אל האתר ואולי אפילו יהפכו ללקוחות שלנו. אבל לפני שהעמוד יכול להיות מדורג ישנם 5 שלבים שהזחלנים של גוגל צריכים ליישם. תהיו איתי רגע ונבין את כל השלבים ומה ההבדלים ביניהם.
מעשה בחמישה שלבים מה קורה לפני שעמוד אינטרנט יכול להיות מדורג בגוגל, איך עובד מנוע החיפוש של גוגול

אתחיל בסקירה של 5 השלבים ולאחריה אנסה להסביר אותם באמצעות סיפור ודמיון מודרך נחמד.

חמשת השלבים שגוגל צריך ליישם כדי שעמוד אינטרנט יוכל להיות מדורג בגוגל הם:

  1. גילוי – Discover
  2. סריקה – Crawling
  3. עיבוד – Rendering
  4. אינדוקס (הוספה לאינדקס) – Indexing
  5. דירוג – Ranking

אוקיי , למרבית האנשים , ואפילו מקדמי SEO  רבים , לא ממש ברור ההבדל בין המושגים הללו. בשביל זה אני פה, ושמחה לעשות לכם סדר עם זה, בואו נתחיל באמצעות דמיון מודרך שכזה, שלמדתי בעצמי מאשת SEO קנדית מעולה שאני אוהבת לעקוב אחריה.

תדמיינו שאתם צלמי נדל"ן מסחרי – ומסתובבים בין מרכזי מסחר וקניונים שונים כדי לצלם את המבנים, והחנויות השונות בתוכם. במקרה הזה אתם למעשה, כמו הבוטים של גוגל שמטיילים בין אתרים ברשת והתמונות שלכם זה כמו האינדקס של גוגל.

איש מצלם
איש מצלם

1. גילוי – Discover

בעצם השלב הראשון לפני שאתם מצלמים, אתם מסתובבים לצורך גילוי (DISCOVER) הקניון או המרכז המסחרי שאתם רוצים לצלם.

אתם יכולים לגלות אותו בכוונה או בטעות, אולי חברים המליצו לכם עליו או שבמקרה טיילתם באזור מסוים וגיליתם קניון מגניב שכדאי לצלם אותו.
כך גוגל  מגלה דפים, אולי באמצעות חברים, כלומר קישורים שמפנים אל הדף המסוים, אולי באמצעות קישור פנימי באתר שהוא כבר סרק בעבר, או באמצעות מפת אתר XML שהגשתם לגוגל.

אז הבנו את שלב 1? מצוין, בואו נמשיך בדמיון המודרך:

2. סריקה – Crawling

תדמיינו שהגעתם לקניון הכי מגניב בעולם, מרחוק אתם מבינים שיש בו חנויות משגעות, אורות וצמחייה מטריפה, מוזיקת רקע והכל נקי ומצוחצח וממש בא לכם כבר להיכנס ולצלם. אבל, כדי להיכנס לקניון הזה חייבים לעבור שומר קשוח כזה שלא נותן לכולם להיכנס (תדמיינו את המאבטחים הגדולים במסיבות VIP במועדונים של "הביוקר" בארה"ב, כמו שיש בסרטים).

מאבטח במועדון
מאבטח במועדון

אז השומר הזה, הוא כמו השערים של האתר, שאומרים לזחלנים של גוגל אם מותר או אסור להם לסרוק את האתר . ובהנחה שאכן מותר לסרוק את האתר, הזחלן ייתקל במפת האתר XML, כמו שהשומר (שכבר אפשר לנו להיכנס לקניון אגב) ייתן לנו מפה של חנויות ואזורים שונים במבנה.

3. עיבוד – Rendering

אז יופי, נכנסנו לקניון – כמו זחלן של גוגל נכנס לאתר בשלב 2 , עברנו את המשוכה של השומר. ואנחנו מסתכלים, ככה מהכניסה, לחלונות הראווה של החנויות – מציצים פנימה לחנות (במקרה שלי אני מדמיינת חנות של כלי נגינה, אתם תדמיינו מה שבא לכם) ורואים את המוצר הזה והמוצר הזה, את הקופה וכסאות ישיבה לקונים, תמונה שתלויה על הקיר ועוד ועוד… אבל עדיין לא נכנסנו לחנות, לא בטוח שהחנות פתוחה, זה שלב העיבוד rendering.

מה זה השלב הזה בגוגל? זהו השלב שבו  גוגל רואה את התוכן בעמוד מנקודת מבטו של הגולש – גוגל רואה HTML, JAVA SCRIPT, CSS  תמונות וסרטונים אם יש.

אינדוקס (הוספה לאינדקס) – Indexing

עכשיו כדי להיכנס ולצלם סוף סוף את החנות צריך לוודא שהיא פתוחה, יכול להיות שחלק מהחנויות סגורות ואי אפשר להיכנס ולצלם אותם. אז כן, הגענו לשלב 4 כבר, לאינדקס. כלומר יכול להיות שגוגל כבר נכנס לאתר אבל מגלה שלחלק מהדפים בו הוא לא יכול להיכנס בשל תגית NO INDEX. אם נחזור לסיפור שלנו, זה כמו שאנחנו נוכל להיכנס לצלם רק בתוך חנויות פתוחות, כך גוגל יכול לזחול רק בעמודים שיש להם תגית INDEX.

נמשיך,

נכנסנו לכל החנויות הפתוחות, צילמנו את התמונות שעניינו אותנו. וכך גם גוגל, צילמה את כל העמודים שהצליחה להגיע אליהם (אלו עם תגית ה INDEX) ואנחנו, כמו גוגל, שומרים את התמונות הללו.

5. דירוג – Ranking

חזרנו הביתה והוספנו את כל התמונות לאלבום , וכשחבר שאל אותי אם אני יכולה להראות לו תמונה של גיטרה בצבע כחול מסוג פנדר, מייד שלחתי את 10 התמונות של גיטרות פנדר בצבע כחול שצילמתי.

זה הדירוג (!) – הצגה של תוצאה כלשהי על סמך השאילתה, הרלוונטיות של האתר לתוצאה, ועד כמה הדף רלוונטי לתוצאה איכותית של השאלה ששאל הגולש .

דירוג בגוגל
דירוג בגוגל

אסביר זאת כך: אם החבר ביקש לראות תמונה של גיטרה בצבע כחול של פנדר, אני, כנראה, לא אשלוף תמונה של גיטרה בצבע כחול של חברת גיבסון, או תמונה של פנדר בצבע כתום, או תמונה של פנדר כחולה שלא יצאה תקינה ומטושטשת נכון? מקווה שהבנתם את הנקודה.

עוד נקודה אחת מעניינת שחשוב שנבין

סריקה והוספה לאינדקס הם שלבים שונים לחלוטין, למרות שפגשתי לא מעט מקדמי אתרים שלא מבדילים בכך, יש פה הבנה שהיא חשובה.

כאשר גוגל כבר סרק עמוד אינטרנט והוסיף אותו לאינדקס , ולאחר מכן החלטנו להוסיף לעמוד תגית NO INDEX ונשנה את קובץ ה robotx.txt , כלומר העמוד לא מאושר לסריקה – הדף עדיין יהיה בגוגל.

תחשבו על זה ככה – כבר הייתם בחנות וצילמתם תמונות של כל החנויות שהיו פתוחות , כלומר עמודים שהיו ב INDEX , והתמונות כבר מסודרות באלבום שלכם, גם אם השומר סוגר את הקניון ולא ייתן לכם להיכנס יותר לעולם התמונות האלו כבר אצלכם באלבום בבית והשומר לא יכול לעשות עם זה כלום.

הבנו? סבבה!

נסכם רגע,

יש 5 שלבים שקורים לפני שגוגל מדרג עמוד אינטרנט בגוגל. גוגל צריכה לגלות את העמוד, לאחר מכן לסרוק ולעבד את התוכן, בהנחה וישנה תגית INDEX  לעמוד הוא יוסיף אותו לאינדקס ולפי כל מיני אלמנטים ופרמטרים שונים, גוגל תדרג את העמוד בתוצאות החיפוש של שאילתות שונות.

לנו, מקדמי האתרים יש את האפשרות לשלוט בשלבים הללו באספקט של SEO טכני ולכן חשוב להבין את השלבים וההבדלים ביניהם.

אהבתם? מעולה!
רוצים לקבל ממני עוד תכנים, פינוקים והטבות?
בכיף!
ואם יש לכם שנייה,
שתפו ת'חבר'ה

תפריט נגישות

לבדיקת האתר שלכם 
בחינם!