היבטים מרכזיים בעיצוב ובפיתוח אפליקציה ידידותית למנועי החיפוש

ניווט (ממש) מהיר
התחלה של כל תהליך ולא משנה מה הוא יכולה להיות מאתגרת. התחלה של עסק, התחלה של אתר מכירות וכמו כן, התחלה של אפליקציה. בניתם, השקעתם, פיתחתם ואפילו עשיתם מקצה שיפורים, אבל איך גורמים לכך שמשתמשים גם יורידו אותה מחנויות האפליקציות? במאמר הבא אספנו לכם כל מה שצריך לדעת על קידום אפליקציות לרבות טיפים, אסטרטגיה, מונחים בסיסיים ועוד. מוכנים? בואו נתחיל!
היבטים מרכזיים בעיצוב ובפיתוח אפליקציה ידידותית למנועי החיפוש

פיתוח אפליקציה – נתחיל מההתחלה

קודם כל ולפני הכל, הבסיס לקידום אפליקציה, מתחיל עוד בשלב הקמת האפליקציה בחווית המשתמש. חווית המשתמש זה ביטוי שנכנס לחיינו, יחד עם צמיחת האונליין וזה כלל לא משנה אם אנחנו מדברים על אתרים, אפליקציות או תוכנות. כצרכנים אנחנו מצפים היום לא רק לפתרון טכנולוגי ממשי ויעיל, אלא גם אחד שיהיה לנו נוח לשימוש ויהיה לנו קל לאמץ אותו.

בסופו של דבר גם אם יהיו לכם את תגיות המטא הכי טובות (לא להלחץ כבר נגיע לזה) או את השם הכי מגניב ומושך שיש, אם חווית המשתמש שלכם לא תהיה טובה ותקבלו דירוג נמוך, כל מאמצי השיווק מאחורי הקלעים יהיו מיותרים.

מהסיבה הזאת, חשוב מאוד להשקיע בתהליכי UI\UX נכונים, לבצע בדיקות A\B כדי להביא את המוצר הטוב ביותר לקהל ולזהות באגים עוד לפני ההשקעה בפרסום.

אם לא ימצאו את אפליקציה איך יורידו אותה?

בדומה לבית עסק שדורש פרסום על מנת שיכירו אותו, כך גם לאחר שאנחנו מסיימים עם פיתוח אפליקציות, אנחנו צריכים לדאוג גם לקידום. האפליקציה צריכה להיות בולטת ולעלות כמה שיותר גבוה בעת חיפוש בחנויות האפליקציה.

זה מאוד דומה לנושא קידום האתרים. תחשבו על זה ככה, אם יש לכם אתר אבל אתם לא מפרסים אותו כלל, לא דואגים לקידום האורגני או הממומן שלו ולא עושים בעצם אף פעולה ממשית כדי שגולשים יוכלו להגיע לאתר, האם הם יצליחו למצוא ואתו בכלל? כנראה שלא.
בסופו של דבר כל מפתח אפליקציה יודע שהכוח של אפליקציה זה בכמות המשתמשים שיורידו אותה ויעשו בה שימוש. מנוע החיפוש בחנויות האפליקציות עובד לפי שם האפליקציה ולפי תגיות המטא שתוסיפו לעמוד האפליקציה שלכם.

החשיבות של ASO

זה לא מקרה שתחום ה-SEO הוא אחד התחומים המשמעותיים ביותר SEO הוא אחד התחומים המשמעותיים ביותר בקידום אתרים  וזה לא סתם שבעלי אתרים מחפשים מומחה SEO שיעזור להם לפרוץ את חומת העמוד הראשון בחיפוש של גוגל. תחשבו על עצמכם לרגע, כמעט כל חיפוש של מונח, הגדרה, כלי חדש ועוד מתחיל בגוגל.

בגוגל אתם מתחילים כמעט כל מחקר שיווקי או גיבוש דעה. במילים אחרות, אם לא תופיעו בעת החיפוש, הגולשים לא יכירו בכם כלל וילכו למתחרים שלכם, למרות שיש לכם הרבה מה להציע ופעמים רבות אפילו יותר מלמתחרים.
ASO פועל בצורה דומה, מומחה לקידום אפליקציות יפעל לפי מילות חיפוש, תגיות וכמובן, דירוג האפליקציה. ככל שכל אחד מהפרמטרים האלו יהיה מדויק יותר, ככה הקידום האורגני במנועי החיפוש יהיה משמעותי יותר.

שוק האפליקציות לנייד הוא שוק עצום עם מעל מליוני אפליקציות שונות ובכל יום מתווספות עוד ועוד. לכן, יותר ויותר אנשים פונים לתחום פיתוח האפליקציות והשוק הזה כל הזמן בצמיחה. יכול להיות שבעוד כמה שנים זה יהיה השוק המוביל לקידום ופרסום, מי יודע😊
ככל שבעלי אפליקציות מבינים כי מעבר להשקעה בפיתוח נדרשת השקעה גם בקידום, ככה מומחה ASO הופך למקצוע מבוקש יותר.

app store optimization - ASO
App Store Optimization – ASO

ההבדל בין SEO ל- ASO

אם ננסה להשוות בניהם, גם SEO וגם ASO עוסקים בשיפור הנראות והשימושיות בתוך מנועי חיפוש או חנויות אפליקציה. פיתוח אפליקציות הוא תחום שונה מתחום פיתוח האתרים ולכן, אם לאתר אנחנו צריכים להעזר במומחה SEO אז במראה של פיתוח אפליקציות אנחנו צריכים להשתמש ב-ASO.

לא מעט מאיתנו מכירים את המונח SEO שמגיע אלינו מקידום האתרים והוא ראשי תיבות של Search Engine Optimization. ה-SEO בעצם עוזר לנו לקדם את האתר שלנו בצורה אורגנית ללא קידום ממומן ומאפשר לנו לקבל מעין "הנחיות" ממנועי החיפוש לאיך האתר שלנו צריך להראות, מה הוא צריך לכלול בתוכו ואילו תכנים יתנו ערך מוסף לגולשים.
אם אנחנו מתייחסים לעולמות ה-SEO גוגל (ומנועי חיפוש נוספים) בעצם דורשים מאתרים להיות כמה שיותר טובים למשתמשים שלהם, ככל שתהיה טוב יותר עבור המשתמשים שלך ככה הדירוג שלך יעלה במילות החיפוש הרלוונטיות בתחום שלך.

כשאנחנו מדברים על קידום אפליקציות בחנויות האפליקציות של גוגל או של אפל, אנחנו מדברים על ASO שהוא ראשי התיבות של App Store Optimization. קידום אפליקציות נעשה על ידי אופטימיזציה של מילות מפתח, במטרה לשפר את יכולות הגילוי.
ניצול יעיל של טקטיקות שיווק המחברות את ה-SEO ואת ה-ASO מאפשרות להגיע לקהלי היעד בצורה אידיאלית. ככה אתם בעצם מייעלים את המערך ומאפשרים לכם לפגוש קהל פוטנציאלי בשני המקומות.

למה צריך גם SEO וגם ASO?

התחלנו לגעת בזה קצת בפסקה הקודמת, אבל מדובר על נושא כל כך חשוב שהוא לגמרי דורש פסקה משלו. אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) ואופטימיזציה לחנויות אפליקציות (ASO) אולי נשמעים כמו קרובי משפחה דומים מאוד, אבל למעשה מדובר על שני גרגירי אפונה בתרמיל אחד.

אם משלבים אותם הם הופכים יחד לאגרוף אחד חזק ומשמעותי הרבה יותר מטיפול בכל אחד מהם בנפרד. שילוב של שניהם יחד והעסקת מומחה SEO לצד מומחה ASO מביאים למיקסום הנראות ושיעורי ההורדות של האפליקציה.
אמנם האסטרטגיות האלו שונות, אך שתיהן כוללות ניואנסים כמו מילות מפתח, מטא תגיות, תוכן איכותי, בניית קישורים, עיצוב אתרים וגם נותנות המון במה לחווית המשתמש.

אסטרטגיה בקידום אפליקציות

כשאנחנו מדברים על אופטימיזציה עבור חנויות אפליקציות, אנחנו יכולים לראות קווי דמיון בין זה לבין SEO. לפני שנתחיל לבצע אופטימיזציה למנועי חיפוש עלינו לוודא שהאפליקציה שלנו מספקת תמורה טובה, ממש כמו שאנחנו מוודאים שהאתר שלנו מעולה, או שהקופה בסניף עובדת, אחרת אנחנו סתם משקיעים כסף על פרסום מוצר שעדיין לא מספיק טוב ובמצב כזה אנחנו מפסידים פעמיים.

לצערינו, חנויות האפליקציות עמוסות באפליקציות באיכות ירודה. אז אם אתם לפני תחילת פרוייקט של פיתוח אפליקציה הראשונה שלכם, חשוב לקרוא את הפסקה הזאת טוב טוב, על מנת שתמצאו את מפתח האפליקציות הטוב ביותר שתוכלו.

מחקר מילות מפתח הוא חלק חיוני ומשמעותי בתליך קידום האפליקציה. בחירת מילת מפתח שגויה עלול להיות אסון. כן כן, זה נשמע מוקדם אבל זה בהחלט ככה. באופן אידיאלי, כדאי למצוא את מילות המפתח עם נפח החיפוש הכי גבוה שאפשר, אבל שהתחרות במילים האלו עדיין נמוכה וזה ממש כמו לנסות למצוא נוסחת קסם, כלומר רוב הזמן ככל הנראה לא תמצאו את החד קרן הזה.

לכן, ייתכן שתצטרכו להתפשר, אבל גם פשרות צריך לדעת לעשות בצורה נכונה ומדויקת. תוכלו להיעזר בכלים חיצוניים כמו AppTweak או SensorTower וכלי ASO נוספים שיעזרו לכם לבצע אופטימיזציה נכונה, להבין מה נפחי החיפושים ועוד.

מה חשוב לזכור כשאנחנו מתחילים ASO?

בואו נדבר על פרקטיקה, איך כבר ממחר בבוקר תוכלו לשפר את המיקום של האפליקציה שלכם, או לחלופין, מה צריך לקחת בחשבון בעת הפיתוח?

שם האפליקציה

אחד המרכיבים החשובים ביותר זה השם של האפליקציה. מדובר על הדבר הראשון שמשתמשים פוטנציאליים יבחינו אחרי האייקון (שבדרך כלל יהיה הלוגו). כדאי ומומלץ ששם האפליקציה יהיה תיאורי על מנת שהמשתמשים והגולשים ידעו למה לצפות.
בשם האפליקציה כדאי לכלול מילות מפתח חשובות, אבל גם צריך לדייק ולא לתת לזה להיות כתוב בצורה ספאמית או מוזרה.

מילות המפתח של האפליקציה

בעת שליחת האפליקציה לחנות האפליקציות תוכלו להכניס על 100 תווים של מילות מפתח רלוונטיות. לא צריך לכלול מילים הנמצאות בשם של האפליקציה, אלא להוסיף נפח. המילים ששמתם בשם האפליקציה בכל מקרה ישויכו לחיפושים.

חשוב מאוד להשתמש פה במילות מפתח נוספות שלא מופיעות בשם אפליקציה וכמו כן, יש להם נפח חיפוש משמעותי ותחרות נמוכה. בדומה לקידום אתרים, גם כאן לא תוכלו להתחמק ממילות חיפוש. ככל שתעלו על מילות חיפוש טובות יותר ככה הסיכוי שלכם ליהנות מכמות הורדות גדולה משתפרת- תוכלו למצוא הרבה רעיונות לביטויים אפשריים באמצעות מחקר מתחרים.

סקירת משתמשים ודירוגים

זה לא סוד שדירוג גולשים יכול לקחת אתכם משמעותית למעלה, או להוריד אתכם משמעותית למטה. דירוג וביקורות טובים יכולים לעודד יותר ויותר אנשים להוריד את האפליקציה שלכם ולעשות בה שימוש. תחשוב על עצמכם, אם הייתם רואים מאות ביקורות מפרגנות לאפליקציה כלשהי הייתם רוצים לדעת על מה כל הבאזז. בנוסף לכך, ככל השדרוג שלכם יהיה גבוה יותר ומשמעותי יותר, ככה תופיעו גבוה יותר בעת החיפוש.

ביצוע אופטימיזציה

לאחר שהאפליקציה באוויר כמה זמן, תגיעו לשלב בו תצטרכו לנתח את הפעילות ולצאת למקצה שיפורים במידת הצורך. העולם כל הזמן משתנה, מתחרים חדשים נכנסים לשוק, מילות החיפוש משתנות, מושגים חדשים נכנסים ואתם צריכים להיות כל הזמן עם היד על הדופק.
חשוב להכנס לבדוק מה המיקום שלכם, מה עובד טוב יותר ומה פחות וחשוב כל הזמן להבין איפה אפשר להשתפר. כל שינוי שתעשו יכול לשנות את התמונה.

כמה טיפים חשובים

אז אחרי שסקרנו את המידע הכללי, הגיע הזמן לקצת נימה אישית 😊 קבלו 6 טיפים משמעותיים שישפרו לכם את הפעילות.

1. תמיד תחשבו לטווח הארוך
צוותים מוצלחים, הם צוותים שמסתכלים על הטווח הארוך. מדובר בניצחון במלחמה ולא בקרב. הצוותים האלו לא מאמינים בפתרונות קלים וגם לא בפלסטרים, הם מאמינים בתהליך מתודולוגי המבוסס על מידע ממשי ועובדות בשטח. כלומר, המטרה העיקרית היא הבנת המשתמשים: מה הצרכים שלהם והטריגרים שלהם, מה ההתנהגות בה הם בוחרים ומה האלמנטים החשובים הלם.

2. מחקר מוביל להצלחה
אל תחשבו שאתם יודעים הכל ואל תסיקו מסקנות מבלי לראות נתונים. כשאתם מגיעים לשלב קידום האפליקציה חשוב שתהיו גמישים  ופשוט תנסו. הניסיון והלמידה מתוכו הם אלו שיובילו אתכם להצלחה שאתם רוצים ומחפשים.
צאו למחקר מילים, תעשו טסטים, תבדקו ותתנסו עד שתגבשו את האסטרטגיה האידיאלית עבורכם.

3. זה לא יעבוד בלי קריאייטיב יעיל
דרך התקשורת העיקרית שלכם עם המשתמשים זה באמצעות ויז'ואלים. הם האלמנטים עם הפוטנציאל הגבוה ביותר לשיפור הפעילות. עם המעצבים הנכונים, תוכלו להעביר את כל המסרים שאתם רוצים בעזרת ויז'ואל מדויק.

4. הכר את קהל היעד שלך
רק מפני שסביבת חנות האפליקציה מגבילה את היכולת לגוון בהעברת מסרים לפלחי קהלים שונים ואין באמת אפשרות לחלק לסגמנטים, לכן חשוב לכוון כל פעם לקהל שאנחנו רוצים להשיג. אם בתחילת הדרך אנחנו רוצים להוביל את הקהל העיקרי ננסח מסר רלוונטי וברגע שנרגיש שמיצינו אותו ואפשר להתקדם לקהל המשני, נשנה את המסרים בהתאמה.

5. מבחנים טובים מובילים לתובנות
המטרה של כל מומחה ASO היא להגדיל את כמו ההורדות למכשיר ולהגדיל את כמות המשתמשים בעצם. אך בשביל להגיע לרגע המיוחל הזה, צריך להבין תחילה מה המוטיבציה להורדת האפליקציה בקרב המשתמשים הפונטציאלים וגם מה החסמים? אי אפשר להסתכל על זה רק ברמה המספרית, אלא נדרש כאן גם ניתוח איכותני. בסופו של דבר המסרים מראים לנו את המצב אבל הניתוח העמוק מסביר לנו למה.

6. תעבדו כצוות
זה נשמע טריוויאלי, אבל תתפלאו לגלות כמה צוותים עובדים על אותו הפרויקט ולא משתפים מספיק פעולה. צוות המכירות צריך להציף חסמים וצרכים מהשטח, על מנת שמומחה ה- ASO או SEO יוכלו לתת מענה באמצעות המסרים המועברים בחנויות האפליקציות.

הצבת יעדים

אתם הולכים להשקיע לא מעט על מנת לקדם את האפליקציה שלכם וחשוב מאוד להציב יעדים שמצב אחד נחשבים לריאלים ואפשר להגיע אליהם, מצד שני יאתגרו אתכם ויגמרו לכם להבין שאתם בדרך הנכונה, או הפוך שדרוש שינוי.

יעדים אפשריים שאתם יכולים להציב לעצמכם הם: צמיחה בכמות ההורדות, ירידה בכמות ההסרות של האפליקציה בשבוע הראשון, כמות צפיות בעמוד האפליקציה, מיקום בעמוד בחיפושים ועוד. שימו לב שלכל יעד כזה יש משמעות אחרת וחשוב להבין מה המטרה הסופית שלכם ומה אתם מרגישים שאתם צריכים לשפר.

לדוגמא, לא תמיד הורדות יהיה היעד, אם יש לכם המון הסרות משהו בתיאום הציפיות אל מול המשתמשים אולי לא נכון. בנוסף לכך, אתם יכולים לעשות בדיקות של קהלים, של קריאיטיבים ועוד דברים שיכולים לשפר את התוצאות.

לסיכום

המאמר עסק בהיבטים מרכזיים בעיצוב ובפיתוח אפליקציה ידידותית למנועי החיפוש. במאמר, הסברנו מה החשיבות בחוויית המשתמש בעיצוב האפליקציה עוד בתחילת הדרך וכמה חשוב לשים לב כבר בשלב הבניה לנושא קידום האפליקציה.

בהמשך המאמר, הסברנו מה ההבדל בין ASO ל-SEO ולמה חשוב לעבוד בשניהם כאשר אנחנו רוצים להגיע למספר הורדות אידיאלי. בנוסף לכך, נתנו 6 טיפים שכדאי לקחת בחשבון כחלק מתהליך קידום האפליקציה במנועי החיפוש ובחנויות האפליקציות השונות.

שאלות נפוצות
ASO, או App Store Optimization, הוא תהליך אופטימיזציה של יישומים ניידים כדי לשפר את הנראות והדירוג שלהם בתוצאות החיפוש של חנות האפליקציות. זה כולל טכניקות שונות שמטרתן להגדיל את ההורדות האורגניות ולשפר את הביצועים הכוללים של האפליקציה. ASO מתמקדת באופטימיזציה של המטא נתונים של האפליקציה, כולל כותרת האפליקציה, מילות מפתח, תיאור וצילומי מסך, כדי להפוך אותה למשכנעת ורלוונטית יותר למשתמשים פוטנציאליים. על ידי הטמעת אסטרטגיות ASO, כגון מחקר מילות מפתח, בדיקות A/B ומעקב אחר משוב משתמשים, מפתחי אפליקציות יכולים להגביר את יכולת הגילוי של האפליקציה שלהם, להניע יותר תנועה אורגנית, ובסופו של דבר להגביר את הורדות האפליקציה ואת מעורבות המשתמש.
שילוב של אסטרטגיית SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש) עם אסטרטגיית ASO (אופטימיזציה של App Store) הוא חיוני למיצוי הנראות וההצלחה של אפליקציה לנייד. בעוד ASO מתמקדת באופטימיזציה של נוכחות האפליקציה בחנויות אפליקציות, SEO מבטיח שהאפליקציה ניתנת לגילוי במנועי חיפוש מחוץ לחנויות האפליקציות. על ידי שילוב של שתי האסטרטגיות, מפתחים יכולים למנף את הכוח של החיפוש האורגני בשתי הפלטפורמות. גישה זו מאפשרת לאפליקציה להגיע לקהל רחב יותר, להגביר את הנראות שלה ולהביא יותר תנועה והורדות. יתרה מכך, שילוב של אסטרטגיות SEO ו-ASO מבטיח עקביות במסרים, מילות המפתח והתוכן של האפליקציה, מה שמוביל לאסטרטגיית שיווק כוללת מגובשת ויעילה. בסופו של דבר, השילוב של אסטרטגיות SEO ואסטרטגיות ASO מייעל את סיכויי ההצלחה של האפליקציה הן בחנויות האפליקציות והן בתוצאות של מנועי החיפוש
אהבתם? מעולה!
רוצים לקבל ממני עוד תכנים, פינוקים והטבות?
בכיף!
ואם יש לכם שנייה,
שתפו ת'חבר'ה

תפריט נגישות

לבדיקת האתר שלכם 
בחינם!