צעד אחר צעד – מה זה KPI?
עבור אלו מכם שהמושג KPI חדש להם, נסביר כי KPI הם למעשה ראשי תיבות של Key Performance Indicator. משמעות המושג היא המדדים אשר כל חברה בוחרת במטרה לבחון ולהעיד על הביצועים שלה בתחום מסוים, או אף במספר תחומים. כפי שציינו לעיל, המדדים יכולים להיות כלכליים כמו מדדי הכנסות או מדדי רווחיות העסק, וגם שיווקיים – לדוגמא, קיימים מדדים הבוחנים את היקף קהל היעד החדשים אשר החברה צברה בתקופה מסוימת, את כמות המשתמשים שנחשפו לאתר בזכות קידום אתרים, או את גודל הפרסום שנוצר באמצעות קמפיין כלשהו. נוסף על אלו, יכולים להיות אין ספור מדדי ביצוע, כך שכל חברה יכולה להגדיר לעצמה מדד על פי הצרכים והמטרות של העסק. שיעור קטן בסטטיסטיקה – נציין כי המדדים רלוונטיים רק עבור ערכים כמותיים ולא איכותניים, כלומר רק תחומים אשר יכולים להימדד כמותית, יוכלו להיבחר כ- KPI.
מדוע KPI כל כך נחוצה לעסק שלכם?
ראשית כל, מדדי ביצוע אלו יעזרו לכם לנתב את ההשקעות של העסק שלכם. לדוגמא, עסקים רבים בעלי אתר אינטרנט משתמשים בפעולות שיווק כמו קידום ממומן – אשר באמצעותו לקוחות רבים ומגוונים נחשפים לאתר האינטרנט של העסק ולתכנים שלו. פעולות שיווק נפוצות הן SEO, אשר נעשה בדרך כלל על ידי מומחה קידום אתרים SEO ומטרתו להביא את אתר האינטרנט של העסק לראש תוצאות מנוע החיפוש בתחומים הרלוונטיים. בעזרת מדדי הביצוע תוכלו לכמת ולמדוד את יעילות פעולות אלו – מדדי KPI יבדקו עבורכם את כמות הגולשים החדשים באתר, את משך הזמן שהגולש הממוצע מבלה באתר שלכם, וכל מדד אחר שתרצו לבחון. במידה ותראו כי בחודשים בהם נעשו קידום ממומן או קידום אורגני, המדדים מצביעים על עלייה בקהל הלקוחות או הגולשים – סביר להניח כי פעולות אלו הינן מיטיבות עם העסק שלכם. לעומת זאת, אם מדדי KPI יצביעו על ירידה במספר הלקוחות או על מספר יציב – וודאי תרצו לחשב מסלול מחדש בכל מה שנוגע לפעולות הקידום של העסק שלכם.
כיצד עובד מדד ה- KPI?
מדדי ה- KPI עובדים באמצעות יצירת נתונים סטטיסטיים וניתוח שלהם. כלי נפוץ ליצירת מדדי KPI הוא גוגל אנליטיקס. כלי זה מבצע איסוף של נתונים סטטיסטיים וניתוח שלהם, בתחום גלישת האתרים. גוגל אנליטיקס עוקב אחר תנועות הגולשים באתרי האינטרנט, ובין השאר מנתח גם את מקורות תנועות הגולשים. כך, באמצעות כלי זה , תוכלו להצביע על ההתקדמות המצויה בתנועות הגולשים באתר האינטרנט של העסק שלכם, אל מול מטרתו של העסק וההתקדמות הרצויה.
לסיכום,
לסיכומו של עניין, לכל עסק, כל מודל עסקי, או מקבל החלטות ישנם מדדי KPI הרלוונטיים לו. בחרו מהם המדדים הרלוונטיים עבורכם, על פי מידת ההתאמה של אותם מדדים לעסק שלכם. כמו כן, השתדלו לעקוב אחרי המדדים ולשנות את ההתייחסות אליהם בהתאם.