אסטרטגיה לקידום אתרים אורגני – הדרך להשגת היעד מתחילה כאן

ניווט (ממש) מהיר
נתחיל בשורה התחתונה: כדי להצליח ולשווק את העסק שלכם בזירה הדיגיטלית, אתם חייבים לגבש אסטרטגיה שיווקית שמותאמת לסביבה בה אתם פועלים. לצד החלטות שונות שתצטרכו לקבל כמו מיהו קהל היעד שבו אתם מעוניינים למקד את מאמצי השיווק, היכן הוא נמצא, באילו פלטפורמות אתם רוצים להגיע אליו ומתי, החלטה משמעותית ומרכזית תהיה איזה ערוץ שיווקי יהיה ערוץ הפעילות המרכזי שלכם.
אסטרטגיית קידום אתרים

במאמר הזה, אני מניחה שכבר הבנתם את היתרונות שגלומים בקידום אורגני של אתר האינטרנט של העסק, שקללתם אותם לצד העלויות והמאמץ שיידרש מכם להשקיע, ואתם כעת מוכנים לצאת לדרך ארוכה אך מבטיחה, כדי לקדם את עמודי האתר שלכם עבור ביטויי מפתח רלוונטיים, בתוצאות הטבעיות של מנוע החיפוש.

אז, איך למעשה ניגשים לפרויקט קידום אתרים אורגני עבור העסק? מהו הצעד הראשון? היכן מתחילים? אני מקווה שהמדריך הבא יעזור לכם לעשות סדר בדברים.

1.   הגדרת המטרות השיווקיות של תהליך הקידום האורגני

השלב הראשון בניהול תהליך קידום אורגני יכול להישמע מוזר למי שלא התנסה בתהליך כזה לפני כן. מה זאת אומרת הגדרת מטרות?
האם לא ברור שהמטרה של תהליך הקידום היא לדרג את עמודי האתר כמה שיותר גבוה בדפי תוצאות החיפוש?

ובכן, המציאות, מה לעשות, מורכבת הרבה יותר.

כשאתם ניגשים להגדיר את מטרות הקידום של תהליך הקידום עליכם יהיה לקחת בחשבון אוסף של היבטים נוספים: מהו התקציב שעומד לרשותכם? האם ערוץ הקידום האורגני הוא ערוץ השיווק העיקרי שעליו תסתמכו?
האם אתם מנהלים עסק חדש שצריך הכנסות מיידיות ולכן חלק מתקציב השיווק שלכם יופנה לאפיקים אחרים או שאתם מנהלים את העסק באופן שוטף כבר מספר שנים וצברתם שם בנישה שבה אתם פועלים?

מה חשוב לכם יותר, האגו או המכירות?

תתפלאו. יש לא מעט עסקים שמוכנים להפסיד כסף ולקדם ביטויים לא מכירתיים בעליל, רק כדי להיות ראשונים בגוגל. זוהי, כמובן, החלטה לגיטימית, אבל היא חייבת להיות מונחת על השולחן.
לשם המחשה, בואו ניקח את הביטוי "מטבחים". אם אתם עסק שמוכר מטבחים, קרוב לודאי שמאוד תשמחו אם תדורגו ראשונים בגוגל עבור ביטויי החיפוש "מטבחים". עם זאת, מאוד יכול להיות, שתנועה אורגנית שתגיע אליכם לאתר בעקבות חיפוש כזה, תהיה פחות ממוקדת, תדרוש תשומות גדולות מאוד, ולא בטוח שתשלים את ההתקשרות מולכם.

לעומת זאת, הביטוי הפחות פופולרי "מטבחים כפריים בצבע לבן" – יכול להעיד דווקא על רמת בשלות גבוהה יותר של הגולש לבצע התקשרות מול בית העסק – מה שהופך את המיקוד בביטוי הזה לכדאי יותר
(תחת ההנחה, כמובן, שאתם מוכרים מטבחים כפריים בצבע לבן. אחרת, השיחות עם הלקוח לא ממש תהיינה אפקטיביות).

עוד החלטות שתצטרכו לקבל בשלב הזה של הגדרת מטרות הקידום קשורות בסוג הקידום: האם מדובר בעסק אינטרנטי שמוכר מוצרים או שירותים לכל חלקי הארץ, או שמדובר בעסק לוקאלי, שמעוניין לספק שירותים לסביבה גיאוגרפית מסוימת? ייתכן שהעסק הוא בכלל עסק גלובאלי שמספק את השירותים שלו לקהל יעד שנמצא בחו"ל ודובר שפות שונות?

לכל אלו יש השפעה ניכרת על תהליך הקידום, על התקציב שתצטרכו להקצות לטובת התהליך, על ההתקשרות עם כותבי תוכן רלוונטיים ועל הפניה לספקי קישורים מתאימים.
זאת הסיבה, שבראש ובראשונה, עוד לפני שאתם יוצאים לדרך, חשוב יהיה להגדיר היטב את מטרות תהליך הקידום.

2.    הקצאת התקציב הדרוש למימוש מטרות הקידום

אל תצאו לדרך לפני שאתם יודעים שיש לכם אפשרות לממן את כל תהליך הקידום. אם בחרתם להפסיק תהליך של קידום אורגני באמצע – כאילו לא עשיתם דבר.

יש לא מעט סיבות לכך שתהליך קידום אורגני בגוגל הוא ממושך. למנוע החיפוש דרוש זמן כדי להבין את איכות התוכן שאתם מייצרים ביחס למתחרים, עד כמה אמון נותנים בכם הגולשים, עד כמה אתם בתור בעלי עסק מומחים, מקצועיים ומהימנים, כמה אתרים אחרים בנישה מתייחסים אליכם כאוטוריטה בתחום ועוד ועוד.

לכן, חשוב יהיה שתבנו תוכנית סדורה מגובה בתקציב, כזה שיוכל לאפשר לכם להמשיך בתהליך הקידום עד לקבלת התוצאות הרצויות.
חלק מן השיקולים שתצטרכו לקחת בחשבון בתהליך הזה הוא מהי רמת התוכן שנדרש להטמיע באתר על מנת לקדם אותו? האם כל אחד יוכל לכתוב את התוכן הזה או שנדרשת הסמכה רשמית?
מאיפה אתם מתכוונים לרכוש קישורים על מנת לקדם את האתר? עד כמה החלפות קישורים בתחום שבו אתם פועלים הן ריאליות? מה מצב האתר שלכם בפועל? האם הוא מכיל אלפי עמודים לא מטוייבים שלא עברו אופטימיזציה? האם הוא אתר חדש שמנועי החיפוש לא מכירים עדיין?

לאחר שתשקללו את כלל הפרמטרים האלו תוכלו להגיע למסקנה מהו התקציב הדרוש לקידום האתר שלכם, ולהמשיך בתהליך הקידום ללא חשש.

3.    בדיקת מצב האתר מבחינה טכנית

לפני כל תהליך קידום של אתר, מומלץ לבדוק מהו המצב הטכני שלו.

לשם כך, אפשר להיעזר בכלים טכנולוגיים כמו Screaming Frog או שירות Google Search Console שיוכלו לשפוך אור על מצב העמודים באתר.

באמצעות הרצה של Screaming Frog תוכלו לאתר עמודים באתר בהם התוכן הוא תוכן דל. תוכלו לאתר כותרות מטא קצרות מידי או ארוכות מידי לתצוגה בדפי תוצאות החיפוש. תהיה לכם אפשרות להבין טוב יותר את המבנה ההיררכי של האתר ולאתר בו דפים יתומים, או כשלים לוגיים בהיררכיה הזאת. כמו כן תוכלו לאתר שגיאות 404 – כלומר, לינקים שבורי המוטמעים בעמודי האתר שלכם ומפריעים הן לחווית השימוש של גולשים באתר, והן לתהליך הסריקה של מנועי החיפוש.

הקונסול של גוגל – Google Search Console יוכל לסייע לכם לקבל מידע בעל ערך נוסף: תוכלו להכיר באמצעותו את רמת הכיסוי של עמודי האתר באינדקס של גוגל, להבין על אילו ביטויים מדורג כבר האתר ומהם נפחי החיפוש הרלוונטיים של ביטויים אלו שהובילו להצגת עמודי האתר השונים, תוכלו לקבל מידע בדבר אתרים אחרים המפנים לאתר שלכם, וכן לקבל מידע אודות מדדים הקשורים לחווית השימוש באתר. הקונסול של גוגל יסייע לכם גם להבין אילו סכמות מוטמעות באתר, לזהות עמודי AMP ולספק לכם עוד נתונים רבים נוספים.

4.    שילוב של תוכן מתאים במקומות אסטרטגיים באתר

בשלב הזה אנחנו נחזור למחקר מילות המפתח שביצענו בשלבים הראשונים של תהליך הקידום, ונתמקד בביטויים שהגדרנו בתעדוף.

לאחר מכן, נדאג לשלב תוכן איכותי, שיכיל את מילות המפתח במינון סביר והגיוני, בכל מקום אסטרטגי באתר: בכותרות המטא ותיאורי המטא, בכותרות הראשיות וכותרות המשנה באתר עצמו, בתכנים המשולבים בבלוג באתר, בעמודי התוכן השונים, בתפריטים, בקישורים הפנימיים, בפוטר, החלק התחתון והקבוע שחוזר על עצמו בכל עמודי האתר, בתגיות האלט עבור תמונות המוטמעות באתר ועוד ועוד.

החשיבות של הטמעת התוכן במקומות אסטרטגיים באתר היא עצומה. תוכן טקסטואלי מסייע לגוגל ולמנועי חיפוש אחרים להבין במה האתר עוסק, לנתח הקשרים בין חלקי תוכן, ולדרג את עמודי האתר הרלוונטיים עבור ביטויי חיפוש שעושים בהם הגולשים שימוש. ככל שתטמיעו תוכן רב יותר ובעל ערך רב יותר עבור המשתמשים, הסיכוי שתדורגו עבור ביטויי זנב ארוך בהם עושים שימוש גולשים יהיה גבוה יותר.

5.    ביצוע אופטימיזציה טכנית באתר

בשלב הבא, עליכם יהיה לבצע אופטימיזציה טכנית באתר.

המשמעות של אופטימיזציה טכנית היא לוודא כי באתר לא יתקיימו פערים משמעותיים שיפריעו הן למנוע החיפוש והן לגולשים לצרוך תוכן באתר.

במסגרת תהליך האופטימיזציה הטכנית עליכם יהיה לוודא כי עמודי האתר השונים זמינים לסריקה ואינדוקס, שפרופיל הקישורים הפנימיים הוא עשיר ומאפשר הפרדה לוגית בין חלקים שונים באתר, שקישורים שבורים מטופלים היטב ומבוצעות עבורם הפניות מתאימות, שעמודי האתר השונים מותאמים למובייל, בין אם באמצעות גרסת אתר מותאמת או רספונסיבית, בהתאם לצרכי העסק, שזמני הטעינה של עמודי האתר הם קצרים ומייצרים חווית שימוש איכותית, שבאתר הוטמעו סכמות רלוונטיות שמסייעות למנוע החיפוש להבין טוב יותר את התוכן שהוטמע באתר ועוד.

6.    בחירת אנקורים נכונים לבנייה אסטרטגית של פרופיל הקישורים

בשלב הבא יהיה עליכם להסתמך על מחקר מילות המפתח על מנת לבנות פרופיל קישורים מאנקורים שיסייעו לכם לקדם את ביטויי המפתח שהגדרתם. חשוב מאוד יהיה לבנות את פרופיל הקישורים בצורה כמה שיותר טבעית. הנטיה של רבים ממקדמי האתרים היא לעשות שימוש מופרז בביטויים מדויקים כטקסט העוגן של קישורים חיצוניים על מנת לקדם את עמודי האתר על אותם ביטויים. זוהי תפיסה שגויה. תהליך בניית פרופיל קישורים צריך להיות מדורג,, ולהתבצע בצורה טבעית, תוך שהוא משלב ביטויים מדויקים עם ביטויים כלליים, ביטויים שכוללים את שם המותג וביטויים הכוללים את כתובת העמודים המקושרים בלבד.

7.    פעלו בערוצים משלימים על מנת לחזק את המותג בנישה

כדי להגביר את סיכויי ההצלחה של תהליך הקידום, חשוב יהיה לפעול לא רק באמצעות טיוב אתר האינטרנט עצמו של המותג, וכן בניית פרופיל הקישורים החיצוניים המפנים אליו, אלא גם באמצעות פעילות משמעותית בערוצים רלוונטיים משלימים.

למשל, אם בית עסק עוסק במכירה של מוצרים טכנולוגיים, הוא יכול לפתוח ערוץ יוטיוב רלוונטי, ולהעלות אליו סרטונים המסבירים את אופן פעולת המוצר או את אופן הטיפול בתקלות שונות. עסק שמספק שירותי בניית ציפורניים יוכל לשווק את השירותים שלו, בנוסף למאמצי הקידום האורגני, גם ברשת החברתית אינסטגרם. עסק שעוסק בספורט ותזונה נכונה יוכל לשווק תכנים רלוונטיים לקהל היעד גם בקבוצות פייסבוק רלוונטיות.

הפעילות באמצעות ערוצי שיווק משלימים מאפשרת לבית העסק לייצר הוכחה חברתית למנועי החיפוש, שיכולים להתרשם מכמות השיתופים, הלייקים, התיוגים, ההצטרפות אל הקבוצות או הדפים העסקיים וכו'.

8.    מעקב שוטף

פעילות הקידום האורגני היא פעילות שצריכה להתבצע באופן שוטף, ולהיות מותאמת למגמות ושינויים שמתרחשים כל העת. עדכון כזה או אחר של גוגל יכול לגרום לפגיעה משמעותית בדירוגים של אתרים שנהנו מטראפיק אורגני משמעותי. במצבים מעין אלה, חשוב לדעת לזהות את הירידה בדירוגים, לנתח את המצב, להכין תוכנית פעולה, ולהוציא אותה אל הפועל על מנת לחזק את האתר שוב במנועי החיפוש.

יתרה מכך, כלי ניטור מתקדמים יוכל לסייע לכם גם לזהות מצבים בהם קישורים חיצוניים שהפנו לאתר שלכם הוסרו בטעות או בכוונה, לאתר אזכורים שליליים אודות המותג שלכם, לטפל בביקורות שליליות שתעכבנה את הקידום שלכם בגוגל ולזהות עליה של מתחרים חדשים שנכנסים לנישה ולבצע מחקר מתחרים על אלו החדשים והישנים.

אחד המרכיבים החשובים ביותר בהצלחה של כל פרויקט קידום אורגני הוא להיות עם יד על הדופק, ולהניח שכל הישג שהשגתם, הוא הישג זמני בלבד.

אהבתם? מעולה!
רוצים לקבל ממני עוד תכנים, פינוקים והטבות?
בכיף!
ואם יש לכם שנייה,
שתפו ת'חבר'ה

תפריט נגישות

לבדיקת האתר שלכם 
בחינם!